تبلیغات
جشنواره نوجوان خوارزمی ( پژوهش و احساس واژه ها) - چکیده
جشنواره نوجوان خوارزمی ( پژوهش و احساس واژه ها)
سه شنبه 1 دی 1394 :: نویسنده : زهره مهدیزاده

چکیده

 

چکیده یا ابسترکت (Abstract) نمایشی کوتاه و مختصر از اطلاعاتی که در یک متن پژوهشی است برای خواننده.

محتوای یک چکیده فشرده اما تشریح کننده است و خواننده با خواندن چکیده ی مقاله پی خواهد برد که چه مطالبی در متن اصلی پوشش داده شده است. به بیان غیر رسمی چکیده ی مقاله است که خواننده را مصمم می کند که متن مقاله را بخواند و یا از آن صرف نظر کند.

چكیده پس از عنوان بیشتر از سایر بخشهای یك مقاله خوانده میشود. متن بسیاری از مقاله ها به طور كامل در دسترس ما نیست و گاهی نیز فرصت برای خواندن تمام مقاله نداریم، از این رو چكیده مقاله اهمیت زیادی دارد. در چكیده قسمت های مختلف مقاله شامل مقدمه، اهداف، روشها و نتایج تحقیق به صورت خلاصه ذكر می شود .

 تعداد كلمات چكیده 150 تا 250 كلمه محدود است.

در این قسمت سعی شده است تا پیشنهاد های مفیدی برای نوشتن یک چکیده ی علمی جمع آوری شود و در اختیار شما قرار گیرد.

توضیحات زیر نکته های لازم برای تدوین چکیده را  بیان می کند.

کارکرد : چكیده به خواننده كمك می كند تا به سرعت از محتوی پژوهشنامه آگاه گردد. غالب خوانندگان ابتدا چكیدة یك پژوهشنامه را مطالعه می كنند و بر اساس محتوای چكیده تصمیم می گیرند كه به خواندن متن ادامه بدهند یا نه. بنابراین، سعی كنید چكیده را گیرا بنویسید و در آن نكات اصلی پژوهش را منظور نمایید.

در نوشتن چكیده نكات زیر را در نظر بگیرید:

1. از ذكر مطالبی كه در متن پژوهشنامه توضیح نداده اید خوداری نمایید.

2.  نقل قول مستقیم نكنید، بلكه مطالب دیگران را به زبان خودتان خلاصه نمایید.

3. اصطلاحات مهم و كلیدی را در چكیده بیاورید.

4.  برای شماره ها از ارقام استفاده كنید، مثلاً به جای دوازده بنویسید 12.

5. فقط گزارش كنید. ارزشیابی و نقد و اظهار نظر نكنید. این موارد را در متن پژوهشنامه انجام دهید.

6. در نوشتن مطالب از زمان گذشته استفاده كنید.

-در چكیدة گزارش پژوهشهای تجربی نكات زیر را بنویسید :

1.  مسئلة مورد پژوهش، حتی المقدور در یك جمله

2. آزمودنیها با ذكر ویژگیهای ضروری، مانند تعداد، نوع، جنس، و مانند اینها

3. روش آزمایشی، شامل ابزارها و دستگاهها، شیوة جمع آوری داده ها، نام آزمون آماری، و سایر موارد ضروری

4. یافته ها، شامل سطح معنی داری آماری

5. نتایج و كاربرد ها

- در چكیده پژوهشهای كتابخانه ای نكات زیر را بنویسید:

1.  موضوع مقاله، در یك جمله

2.  هدف، تز، و مفهوم اصلی مقاله

3. دامنه پژوهش، یعنی اینكه تمامی پژوهشهای مربوط به موضوع مورد بازنگری قرار گرفته اند یا تنها بخش معینی از پژوهشها، مثلاً آنهایی كه از یك زمان مشخص به بعد انجام شده اند، مورد بازنگری قرار گرفته اند.

4. منابع مورد استفاده ( مثلاً مشاهدات شخصی یا آثار مكتوب )

5. نتیجه گیری

بنابراین چکیده اول می آید اما آخر نوشته می شود.

اگر شما یک پژوهش علمی را می نویسید، توصیه می شود که نوشتن چکیده آخرین کاری باشد که انجام می دهید.

چهار بخش اصلی در متن چکیده وجود دارد  

انگیزه و بیان مسئله : چرا ما به مسئله ی حاضر اهمیت می دهیم؟ در تحقیقات انجام شده چه موضوعی بوده است که فاصله ای را ایجاد کرده است؟

روش ها / رویه ها / راهکار ها : دقیقا شما چه کاری کردید تا به نتیجه رسیدید؟ ( مثال: با ۱۷ دانش آموز مصاحبه کردیم، ۲۵ آزمایش را انجام دادیم، ۵ اثر ادبی را تجزیه و تحلیل کردیم)

نتایج / دستاوردها/ محصولات : به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید

نتیجه گیری / مفاهیم :  در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، برزگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟

 

پس برای نوشتن چکیده

 یکبار دیگر مقدمه را بخوانید

قسمت مقدمه ی مقاله دربردارنده ی نگاه کلی به مطلب و خلاصه ای از موارد انجام شده در یک تحقیق است، همچنین در کل مقاله به دنبال جملات کلیدی و مهم باشید.

 

·         به یاد داشته باشید که موضوع اصلی چه بوده است و شما می خواهید چه چیزی را به خوانندگان ارائه کنید. خود را در جای خواننده بگذارید و سعی کنید بفهمید که نویسنده در چه ارتباطی بحث می کند.

·         کل مقاله یک بار دیگر بخوانید و زیر جملات مهم و اساسی آن خط بکشید ( می توانید از ماژیک هایلایت هم استفاده کنید . مواردی که آنها را برجسته کرده اید می تواند برای نوشتن چکیده بسیار مفید باشند.

·         در مقاله شما قسمتی وجود دارد که به تاریخچه ی این تحقیق پرداخته است و در ادامه هدف این تحقیق وجود دارد. همچنین معمولا در قسمت های بعدی روش تحقیق نیز بیان شده است. این اطلاعات را نیز برجسته کنید تا برای نوشتن چکیده آماده تر شده باشید.

 

یک پیش نویس از چکیده بنویسید

از مواردی که هایلایت کرده بودید استفاده کنید و یک پیش نویس از موارد کلیدی تحقیق بنویسید، با چه پیشینه ای و با چه روشی چه کاری انجام شده است و چه دستاورد کلی ای داشته است؟

·         عبارت هایی که برجسته کرده بودید را عینا کپی نکنید، متن چکیده یک متن مستقل است و بهتر است آن را از نو بنویسید.

 

موضوع اصلی را گم نکنید

توجه داشته باشید که یک مقاله فقط یک موضوع اصلی دارد، ممکن است چندین موضوع کوچک فرعی نیز داشته باشید اما همواره تمرکز شما باید بر روی موضوع اصلی مقاله باشد. شما چکیده را می نویسید تا نکات اصلی و برجسته ی تحقیق را در چند خط به خواننده ارائه کنید.

·         در هنگام نوشتن چکیده از کلمات و جملات واضح و قوی استفاده کنید. توجه کنید که شما یک چکیده از یک پژوهش علمی می نویسید، لذا بر روی واقعیات تکیه کنید و ساده و کوتاه بنویسید. 

·         در متن شما باید یکپارچکی وجود داشته باشد، جملات قبلی و بعدی از نظر سیر موضوعی باید خط مشی مشخصی را دنبال کنند که همان موضوع اصلی تحقیق است. 

متن پیش نویس را جهت ویرایش و نهایی شدن آماده کنید

حتما متن نهایی را یکبار دیگر بخوانید و آن را از نظر نگارش، غلط های املایی و گرامری و دستوری بررسی کنید و نسخه ی نهایی را آماده کنید  

چکیده را با متن مقاله مقایسه کنید

چکیده شما مجددا باید با موضوعات مطرح شده در مقاله همخوانی داشته باشد و نمایشی کوتاه و مختصر و مفید از آن چیزی باشد که در سرتاسر مقاله به آن پرداخته شده است.

 

کلید واژه

 

کلید واژه یا کلمات کلیدی واژه های اصلی و تخصصی است که بیش ترین تکرار را در متن مکتوب داشته باشد.

این کلید واژه ها باید چنان گویا باشند که کتابداران با استفاده از آن ها بتوانند به راحتی مقاله ها را فهرست بندی  و آماده نمایند.

این کلمات معمولا در انتهای صفحه چکیده اورده می شوند و تعداد آن ها بین حداقل 3و حداکثر 7کلمه می باشد.

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 11:54 ب.ظ
It's wonderful that you are getting thoughts from this paragraph as well as
from our dialogue made here.
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:15 ب.ظ
This text is invaluable. When can I find out more?
شنبه 7 مرداد 1396 10:59 ب.ظ
Wow, awesome blog structure! How lengthy have you been running a
blog for? you make running a blog look easy. The entire
glance of your web site is great, as neatly as the content!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


این وبلاگ به منظور آگاهی همکاران عزیز از آخرین خبرهای جشنواره نوجوان خوارزمی در دو بخش پژوهش و احساس واژه ها می باشد.

مدیر وبلاگ : زهره مهدیزاده
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی